De term neurodivergent wordt steeds vaker gebruikt om mensen te beschrijven die anders denken, leren en waarnemen dan wat als "typisch" wordt gezien.
Neurodivergentie verwijst naar variaties in het functioneren van de hersenen en omvat diverse neurologische aandoeningen en verschillen. In plaats van deze verschillen als een afwijking of probleem te zien, erkent de neurodiversiteit beweging dat variatie in hersenfuncties normaal is en dat elk brein unieke talenten en uitdagingen met zich meebrengt.
In deze blog bespreken we wat neurodivergentie is, welke diagnoses vaak samen voorkomen, en hoe onze praktijk begeleiding biedt aan mensen die zich neurodivergent identificeren of bij wie een neurodivergente diagnose is vastgesteld.
De term "neurodivergent" werd voor het eerst geïntroduceerd door de Australische socioloog Judy Singer in de jaren '90 en beschrijft mensen wier neurologische ontwikkeling en functioneren verschillen van de "neurotypische" norm. Dit kan uiteenlopende aandoeningen omvatten, zoals:
Neurodiversiteit is dus een manier om te begrijpen dat er geen "juiste" manier is waarop hersenen zouden moeten functioneren. In plaats daarvan zijn er verschillende manieren van denken en waarnemen die elk unieke sterke punten en uitdagingen met zich meebrengen.
Veel mensen die neurodivergent zijn, hebben meer dan één diagnose. Dit komt doordat neurologische verschillen vaak overlappen of samengaan. Natuurlijk zijn er vele combinaties mogelijk. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende combinaties:
Autisme en ADHD komen vaak samen voor, hoewel ze op het eerste gezicht tegenstrijdig lijken. Autisme wordt vaak geassocieerd met behoefte aan structuur en routine, terwijl ADHD juist impulsiviteit en hyperactiviteit met zich meebrengt. Toch hebben veel mensen beide diagnoses en ervaren ze bijvoorbeeld een sterke behoefte aan structuur, maar ook moeite met concentreren en focus behouden. Dit kan uitdagend zijn, maar brengt ook unieke eigenschappen met zich mee, zoals creatief denken en diepe specialisatie in interessegebieden.
Hoogbegaafdheid en autisme worden vaak samen gezien bij kinderen en volwassenen die uitzonderlijke cognitieve capaciteiten hebben, maar tegelijkertijd moeite hebben met sociale interacties en communicatie. Dit kan leiden tot situaties waarin iemand in intellectueel opzicht ver voorloopt op leeftijdsgenoten, maar sociale en emotionele uitdagingen ervaart. Het is belangrijk om de unieke balans tussen sterke punten en kwetsbaarheden te begrijpen.
Dyslexie, een leerstoornis die invloed heeft op taal en lezen, komt vaak voor samen met ADHD. Beide diagnoses beïnvloeden de manier waarop informatie wordt verwerkt, wat kan leiden tot uitdagingen in school en werk. Mensen met deze combinatie zijn vaak creatief en denken visueel, maar kunnen moeite hebben met organisatie en focus. Het begrijpen van deze combinatie helpt bij het ontwikkelen van strategieën om succesvol te zijn in school of op de werkvloer.
Mensen die zowel hoogsensitief (HSP) als ADHD hebben, ervaren de wereld vaak intens. Ze zijn gevoelig voor prikkels, zoals licht, geluid en emoties, en tegelijkertijd snel afgeleid of hyperactief. Dit kan zorgen voor veel prikkels, zowel van buitenaf als van binnenuit, wat tot overprikkeling en vermoeidheid kan leiden. Balans vinden tussen rust en stimulatie is hierbij van cruciaal belang.
DCD, ook wel bekend als dyspraxie, is een ontwikkelingsstoornis die motorische vaardigheden beïnvloedt. Deze diagnose komt vaak voor samen met autisme. Mensen met deze combinatie kunnen moeite hebben met coördinatie en fijne motoriek, terwijl ze tegelijkertijd last kunnen hebben van sensorische gevoeligheden en moeite met sociale situaties. Dit vraagt om een aanpak die zowel motorische ondersteuning als sociale vaardigheden en prikkelverwerking adresseert.
Hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit komen vaak samen voor en vormen een bijzondere combinatie. Hoogbegaafde en hoogsensitieve mensen hebben vaak een intens gevoelige waarneming en kunnen diep nadenken over complexe kwesties. Dit maakt hen creatief en scherpzinnig, maar kan ook leiden tot overprikkeling en emotionele vermoeidheid. Ze zijn niet alleen gevoelig voor fysieke prikkels zoals geluid en licht, maar ook voor emoties en sociale interacties. Het balanceren van deze prikkels is belangrijk om te voorkomen dat ze overweldigd raken.
Bij Pro Coaching Hakemulder begrijpen we dat neurodivergente volwassenen en kinderen unieke uitdagingen en sterke punten hebben. Wij bieden gespecialiseerde begeleiding voor mensen met en zonder verschillende neurodivergente profielen, zoals autisme, ADHD, hoogbegaafdheid en andere diagnoses.
Ons doel is om een op maat gemaakte aanpak te bieden die inspeelt op de specifieke behoeften van elk individu.
Onze begeleiding omvat:
Of je nu een neurodivergent persoon bent, een ouder van een neurodivergent kind, of een professional die ondersteuning zoekt, bij Pro Coaching Hakemulder en Kids Coaching Hakemulder helpen we je graag verder. Onze op maat gemaakte begeleiding helpt bij het ontdekken van je sterke punten en het omgaan met uitdagingen.
Neem gerust contact met ons op via onze website www.ProCoachingHakemulder.nl + www.KidsCoachingHakemulder.nl en voor meer informatie over wat we voor jou of je kind kunnen betekenen. Samen kunnen we werken aan meer balans, begrip en groei.
Leeghwaterstraat 25,
2811 DT Reeuwijk
Praktijkruimte 27